تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0
به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار؛

در برزخِ استخوان‌سوزِ ماندن یا رفتن، گرفتاریم

  • کد خبر : 8914
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۴
در برزخِ استخوان‌سوزِ ماندن یا رفتن، گرفتاریم
خبرنگاری تنها گزارشگری در میدان جنگ و حضور در عمق حوادث و بلایای طبیعی نیست، خبرنگاری مرگ خاموش و فرسایش تدریجی انسان است و به‌‌درستی می‌توان ادعا‌ کرد که یک روز خدمت‌ کردن در این حوزه، استرس و فشاری بیشتر از ده سال کار اداری، بر روح و روان آدمی وارد‌ می‌کند.

همیشه درد این و آن نوشتیم
ز رنج و خون و آب و نان نوشتیم
فقط دادیم عمر خود به تاراج
چرا که روز و شب، هذیان نوشتیم

یکی از خوبی‌های گاه‌شمارهای سنتی و تقویم‌های نوین، وجود مناسبت‌ها و بزرگداشت‌هایی در دل روزهای سال است، گرچه برخی از وقایع و جشن‌های مهم، حذف و بسیاری از سنن کهن به بوته فراموشی سپرده‌ شده‌اند و تقویم فعلی ما بیشتر غم‌زاست تا شادی‌افزا، ولی اندک خوبی‌هایی نیز دارد.

در تاریخ رسمی کشور ما، هفدهم مردادماه به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده، هر چند این حرکت و این اقدام از طرف تصمیم‌‌گیرندگان اقدامی ستودنی است اما اگر برگ برگ اوراق تقویم را به نام خبرنگاران کنند.

در مقابل حساسیت بالای این حرفه و مخاطرات پیدا و پنهان آن، ناچیز و اندک است زیرا خبرنگاری را نمی‌توان شغل نامید بلکه عشقی است که آدمی را وادار به تحمل این دریای مشقّت می‌کند و تنها از یک انسان وارسته برمی‌آید که با آرامش بدرود کند و همه عمر بر لبه برّان تیغ حرکت‌ کند، خاطرم هست عده‌ای به بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران همچون سایر مشاغل سخت، معترض بودند.

در پاسخ به این عزیزان باید گفت که اولاً هنوز این تصمیم در پیچ‌ و خم‌های بروکراسی اداری مغفول‌ مانده و سازمان تأمین اجتماعی باید معیار خبرنگار بودن شخص را تشخیص‌ دهد و از طرفی اگر این تخفیف را برای خبرنگاران قائل شوند در واقع به قانون تمکین‌ کرده‌اند .

زیرا خبرنگاری تنها گزارشگری در میدان جنگ و حضور در عمق حوادث و بلایای طبیعی نیست، خبرنگاری مرگ خاموش و فرسایش تدریجی انسان است و به‌‌درستی می‌توان ادعا‌ کرد که یک روز خدمت‌ کردن در این حوزه، استرس و فشاری بیشتر از ده سال کار اداری، بر روح و روان آدمی وارد‌ می‌کند.

زیرا خبرنگار همه عمر بر سر یک دوراهی کشنده قرار‌ دارد که اگر حقیقت را ننویسد با رسالت خویش بیگانه است و در صورتی‌ که حقیقت را عریان‌ کند سیل نارضایتی، هجمه و مؤاخذه به سمتش آغاز‌ می‌شود.

در واقع برای ما که عاشق میهن و پرچم خویش هستیم و دلمان برای فرهنگ، تاریخ و هنر این دیار می‌سوزد و هرگز نمی‌توانیم گریه کودکی از گرسنگی و اشک مظلومی را از بی‌عدالتی تحمل‌ کنیم، انجام این کار سخت و دردآور است و شاید روزی نباشد که به ترک این راه فکر نکنیم اما عشق به بیان واقعیت، حلقه‌ای بر گردن ما افکنده و به دنبال خویش می‌کشد، باشد که همه اشخاص حقیقی و حقوقی با درد اصحاب قلم و اهالی رسانه که امروزه بار سنگین مسائل مالی نیز بر آن افزوده شده، آشنا‌ شوند و به جای بداخلاقی، راه را برای بیان واقعیات بر خبرنگاران واقعی هموار‌ سازند. بی‌شک توسعه دموکراسی و آزادی بیان که زیربنای توسعه در همه زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… است.

بدون داشتن مطبوعات و رسانه‌های آزاد، امکان‌پذیر نیست و تحکیم و تقویت رکن چهارم دموکراسی قطعاً به تضعیف پایه‌های فساد و ناهنجاری در جامعه که هم‌‌اکنون به‌‌شدت در سیستم اقتصادی و اداری ما ریشه دوانده، منتهی خواهد‌ شد.

لینک کوتاه : https://taranomma.ir/?p=8914

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


برچسب ها
آب و هوای استان کرمان آمار کرونا در استان کرمان اخبار استان کرمان اخبار حوادث استان کرمان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان استاندار کرمان استانداری کرمان استخدام در نیروی انتظامی اقتصاد امام جمعه جیرفت انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر استان کرمان انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان ایران جنوب استان کرمان حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت خطبه های نماز جمعه جیرفت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دادگستری استان کرمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ستاد مقابله با کرونای استان کرمان سردار معروفی فرمانده سپاه  ثارالله شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر شهردار جیرفت شهرداری جیرفت شهرستان عنبرآباد شورای اسلامی شهر جیرفت علی زینی وند فرماندار جیرفت فرمانداری جیرفت فرمانداری عنبرآباد فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدارس استان کرمان هادی ربانی هادی ربانی شهردار جیرفت هواشناسی استان کرمان پیش بینی هواشناسی استان کرمان کرونادر استان کرمان کرونا در جیرفت کرونا در کرمان کرونای انگلیسی یزدان افشاری پور