تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024
0

معماهای زبان مادری!

  • کد خبر : 11244
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
معماهای زبان مادری!
نرمه بود، پدیون بود زا بود، شد سهن. چند کلمه ای که طبیعتا پسرهامون هیچ کدومش رو بلد نبودن، خانمم فقط معنی بافه و زا را می دانست که بافه خوشه های گندم با ساقه است‌ و زا تلی از گندم کوبیده و الک شده و از کاه جدا شده است.

صحبت از باران های بهاری امسال بود که شکر خدا تا چهلم عید همچنان دارد می آید! و تابستانی که انشاله درخت ها کمتر تشنگی می کشند که بابا وارد بحث شد.

بابا اینقد سن و سرگذشت داره و این قد با حوصله صحبت می کنه که من یکی سیر از صحبتاش نمیشم. تازه به این همه حُسن اضافه کنین بیت‌های خوشگل و مثل های نابی که ما خیلیا ش و تا حالا نشنیدیم. کلمه های درجه یکی که سال هاست از گویش مثلن شهری مون حذف شدن.

گفت یک سالی در ساردو فصل خرمن اینقد بارون بارید که مردم اندازه ی یک سال شون آرد سهن درست کردن. بس که بارندگی بود و نشد خرمن ها رو جمع کنن، نصف گندم ها جوانه زدن، به ناچار شدن سهن! خرمن هر که بافه بود، پرکُت بود.

نرمه بود، پدیون بود زا بود، شد سهن. چند کلمه ای که طبیعتا پسرهامون هیچ کدومش رو بلد نبودن، خانمم فقط معنی بافه و زا را می دانست که بافه خوشه های گندم با ساقه است‌ و زا تلی از گندم کوبیده و الک شده و از کاه جدا شده است.

من بر اساس ظاهر کلمه متوجه پرکت شدم که باید خوشه های نیمه کوبیده باشد و نرمه که کامل کوبیده شده و آماده ی باد دادن است.

ولی پَدیون به سواد هیچکدام مان نمی خورد تا پدر خودش توضیح داد که پدیون گندم هایی است که بادشان داده اند و از کاه جدا شده‌اند ولی هنوز الک نشدند و مقداری کُروشه دارند. کروشه هم شد معمایی تازه! دانه هایی که از غلاف خوشه خارج نشده اند و باید با کروشه کت حساب شان را رسید!

تازه توضیح داد که با وسیله ای شبیه کَمو به اسم دانه بیز یا حنّا این کار را می کردند که بچه ها متوجه همان کمو هم نمی شدند تا گفتیم الک!

از اسباب خرمن کوبی گفت که با چوب ساخته می‌شده به شکل غلطکی دندانه دار که اسمش گَرجین بوده و با دو گاو کاری کشیده‌ می‌شده تا خرمن را بکوبد.

و در آخر چنان که رسم مألوف پدر بوده با بیتی از زبان اجداد سخت کوشش در ساردو سخنش را به پایان برد که زمزمه می کرده اند شاید سختی کار کمتر اذیت شان کند.
زور بر گاو و ناله از گرجین
خرمن می کوبد بیچاره اوشین!

لینک کوتاه : https://taranomma.ir/?p=11244

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


برچسب ها
آب و هوای استان کرمان آمار کرونا در استان کرمان اخبار استان کرمان اخبار حوادث استان کرمان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان استاندار کرمان استانداری کرمان استخدام در نیروی انتظامی اقتصاد امام جمعه جیرفت انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر استان کرمان انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان ایران جنوب استان کرمان حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت خطبه های نماز جمعه جیرفت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دادگستری استان کرمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ستاد مقابله با کرونای استان کرمان سردار معروفی فرمانده سپاه  ثارالله شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر شهردار جیرفت شهرداری جیرفت شهرستان عنبرآباد شورای اسلامی شهر جیرفت علی زینی وند فرماندار جیرفت فرمانداری جیرفت فرمانداری عنبرآباد فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدارس استان کرمان هادی ربانی هادی ربانی شهردار جیرفت هواشناسی استان کرمان پیش بینی هواشناسی استان کرمان کرونادر استان کرمان کرونا در جیرفت کرونا در کرمان کرونای انگلیسی یزدان افشاری پور