جدا از پُست و استوری ها و تبریکات مسوولان به مناسبت چهارم شهریور ماه روز کارمند و تخفیفاتی که فروشگاه ها به این قشر می دهند؛ چک کارمندی که در اختیار دارند و همیشه باید ضامن وام های دوست و آشنا باشند؛ کارمندان قشری هستند که مشکلات زیادی را تحمل می کنند؛ مسائلی که شاید کمتر دیده شود و کمتر کسی به آن توجه داشته باشد. این افراد با مشکلات زیادی مواجه هستند البته امروزه کمتر کسی علاقه به کارمند شدن دارد زیرا آب باریکه ی کارمندی در بحران اقتصادی که امروز کشور ما به ان دچار است کفاف زندگی را نمی دهد. اما باز هم کارمندی برای عده زیادی شغلی شسته رفته و خوب به حساب می آید اما به این ظاهر قضیه است.
فاطمه سعیدی کارمند آموزش و پرورش است و می گوید صدای دهل شنیدن از دور خوش است؛ کارمندی ما را از درون سوخته و از بیرون مردم را. او عنوان می کند: برخی از کارمندان در شغلی غیر از رشته تحصیلی شان کار می کنند و همین گاهی مشکل ایجاد می کند. داشتن دانش در زمینه کاری امری بدیهی و واجب است و کاش در زمان استخدام رشته های تحصیلی افراد بررسی شود. سعیدی ادامه می دهد: آموزش مساله بسیار بااهمیتی است و باید افرادی که در یک اداره کار می کنند سعی کنند دانش خود را به روز کنند وهر روز آموزش های جدیدی را بیاموزند و این مساله را سرسری نگیرند.
سلامت جسمی کارمندان در معرض خطر
دکتر آرش سعیدی فیزیوتراپیست نیز در این خصوص می گوید: شکل فعالیت کارمندان به گونه ای است که سلامت جسمی آنها را در آینده به خطر می اندازد . وی افزود: روش فعالیت این قشر از جامعه یکی از مهم ترین دغدغه های روز جامعه پزشکی کشور است زیرا پشت میز نشینی برای کارمندان بیماری های اسکلتی و عضلانی و… را به ارمغان می آورد. وی تاکید کرد: متاسفانه اکثر کارمندان با گردن درد، آرتروز و…دست و پنجه نرم می کنند. البته بالارفتن میل افراد به دنبال کردن مستمر ورزش و اصلاح روش درست نشستن همراه با نرمش های عضلانی در طول روز می تواند تاحدودی این عوارض را کاهش دهد.
بیماری های قلبی و …در کمین کارمندان
زهرا امیری پور روانشناس نیز می گوید: کارمندان روزانه با عوامل استرس زای زیادی سروکار دارند و این عوامل می تواند باعث بروز حمله های عصبی و قلبی و دیگر بیماری ها قرار دهد. او ادامه می دهد: بیشتر کارمندان با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند که می تواند دردهای جسمانی را نیز برای آنها به ارمغان بیاورد. وی اضافه کرد: بهتر است که کارمندان به فعالیت های گروهی روی بیاورند یا به کارهایی بپردازند که از روزمرگی بیرون بروند البته پس از گذر از بحران کرونا.
وی در ادامه اضافه کرد: توجه به کارمندان در محیط کاری توسط رییس یک اداره بسیار مهم است و متاسفانه بسیاری از کارفرمایان یا روسای ادارات به رشد و پیشرفت و اجرای عدالت در بین کارمندان خود توجه ندارند. شاید برایتان جالب باشد اما برخی از کارمندان می گویند رییسشان حتی اسم کوچک آنها را دقیق نمی داند و همین هم آنها را آزرده خاطر می کند.
امیری پور تاکید کرد: کارمندان یک اداره ساعت ها به فعالیت و کار سخت می پردازند و ایده هایی را ارائه می کنند که به اعتبار مدیر خود می افزایند اما اصلاغ نامی از آنها برده نمی شود و این مساله در روحیه کارمندان اثر منفی می گذارد. این روانشناس ادامه داد: اکثر روسا در رشد کارمندان خود قدمی برنمی دارند و از فعالیت های خوب کارمندان شان قدردانی نمی کنند که این امر باعث از بین رفتن انگیزه آنها شده و اشتیاق در مفید کار کردن را در آنها از بین می برد. امیری پور می گوید: برخی از مدیران نیز در مرخصی دادن به کارمندان خود خساست به خرج می دهند و باعث تحلیل رفتن روحیه مثبت آنها می شوند عده زیادی از کارمندان نیز در تعطیلات هم از محیط کار دور نیستند و از تعطیلات خود لذت نمی برند زیرا همان موقع هم مجبور هستند کار کنند.
وی تصریح کرد: بعضی از مدیران آنقدر ضعیف هستند که باعث فرار کارکنان خود می شوند و باعث می شوند کارمندان خوب به دنبال شغل دیگری بگردند. برخی هم اعتقاد دارند پولی که کارمندشان دریافت می کند کافی و عادلانه است در حالی که کارمندان این عقیده را ندارند و اکثرشان کاملا مطمئن هستند دستمزدشان ناعادلانه است و این مساله به آنها احساس بی ارزشی می دهد.
امیری پور با اشاره به اینکه برخی از مدیران ذره بین در دست می گیرند و با این کار روحیه کارمندانشان را تضعیف می کنند گفت: اعتماد کردن به کارمندان و داشتن توانایی انتقال درست وظایف به آنها از نقاط قوت یک مدیر محسوب می شود اما متاسفانه برخی از مدیران این کار را با زیرنظر گرفتن ذره بینی کارمندشان اشتباه می گیرند و با این کار باعث می شوند تا توانایی فرد سلب شود.
این روانشناس با اشاره به اینکه اکثر مدیران در محل کار خود یکی دو عزیزدردانه دوروبر خود دارند گفت: متاسفانه زمان ارتقای مقام در یک اداره یا شرکت مدیران افراد محبوب خود را در ذهن دارند و موقعیت مورد نظر را به سوگلی شان می دهند که بازخورد خوبی ندارد و به کارمندان دیگر حس بدی دست می دهد و دیگر در محل کار خود احساس امنیت و آرامش ندارند. این کار باعث می شود این افراد دیگر نوآور و خلاق نباشند یا از آن محیط کار بروند و قطعا از دست دادن این افراد کارآمد به آن محل کار آسیب می زند.
وی تاکید کرد: برخی از کارمندان نیز می گویند مافوق من فقط در حال انتقاد کردن است و انگار اصلا چشم هایش کارهای مثبت من را نمی بیند. او گزارشاتی را که من ساعت ها برای آماده کردنش وقت گذاشته ام را سرسری نگاه می کند و گاهی حتی اصلا آنها را نمی خواند. اگر یک روز ده دقیقه دیر به محل کار برسم چهره اش در هم می رود و تذکر می دهد اما روزهایی که من یکی دوساعت و شاید هم دیرتر به خانه می روم کوچک ترین واکنشی از خود نشان نمی دهد. این دلیل محکمی برای افسردگی و حال بد کارمندان می شود.
این روانشناس ادامه داد: اغلب مواقع این کارمندان که دچار بی انگیزگی شده اند را نمی توان به راحتی شناسایی کرد زیرا سعی می کنند ظاهر خود را حفظ کنند اما اکثرشان دیگر انگیزه رسیدن به ظاهر خود در محیط کار را ندارند و دائم می نالند شاید به دنبال شغل دومی نیز هستند. این افراد به شدت به انجام کارهای روتین علاقه مندند و از کارهایی که نیازمند خلاقیت هستند فرار می کنند آنها مایل هستند هیچ ایده ای را ارائه ندهند. آنها مسوولیت پذیر نیستند و گرفتن تصمیمات کوچک و بزرگ را به رییس خود واگذار می کنند حتی اگر تصمیم غلطی گرفته شود با آن هیچ مخالفتی نمی کنند و بی هیچ توجیه و واکنشی آن را انجام می دهند؛ اگر در این میان اشتباهی هم کنند به دنبال آن هستند تا آن را به گردن کسی دیگر بیندازند.
وی به مدیران ادارت دولتی و خصوصی و کارفرمایان توصیه کرد: پرسنل یک اداره و شرکت سرمایه ی آن هستند پس سعی کنید این سرمایه را از دست ندهید اگر از دست شان بدهید شاید نتوانید به این راحتی فرد مناسبی را جایگزین کنید سعی کنید خود را جای آنها بگذارید و بخاطر داشته باشید کارمندان خوب و شاد و خلاق می توانند باعث پیشرفت شما شوند و اعتبار شما را افزایش دهند. گاهی جلسات درون سازمانی برگزار کنید و اجازه بدهید کارکنان شما راحت حرف شان را بزنند گاهی وارد یک اتاق شوید با کارمندان تان صحبت کنید و ایده ها و فکرهایشان را بشنوید و اگر انتقادی دارند سعی کنید کسی را مسوول رسیدگی و برطرف کردن مشکلات کنید.