تصادفات منجر به جرح در میدان امام حسین (ع) جیرفت در هر سال چندین بار تیتر خبری رسانه های شهرستان جیرفت می شود ، که این بار با دید کارشناسی به این مسئله و راههای ایمن شدن این محور پرداخته می شود .
با بررسی های به عمل آمده در تجزیه تحلیل این تصادف از نظر علت تامه تصادف – نقش سرعت، همان خطای انسانی از سوی راننده – با توجه به مسافت پیموده شده از محل برخورد اولیه تا وضعیت نهایی وسیله نقلیه، نشان از سرعت غیر مجاز می باشد که راننده با همان سرعت اولیه با رسیدن به میدان کنترل خودرو را از دست داده، بعد از برخورد با میدان وارد دایره مرکزی شده که باعث جراحت به بدن راننده وهمچنین خسارت به خود وسیله نقلیه و در نهایت منجر به آتش گرفتن خودرو شده است.
بنابراین علت تامه تصادف، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت غیر مجاز راننده سمند تشخیص داده شده و به نظر رسید.
اما با توجه به اینکه این محل یعنی میدان امام حسین (ع) به عنوان ورودی شهر جیرفت از سمت کرمان محسوب می شود، طراحی میدان ورودی شهر باید به گونه ای باشد که سرعت وسیله نقلیه را از ۱۱۰k/h سرعت بزرگراه تبدیل به سرعت مجاز میدان یعنی ۳۰k/h برساند، یعنی شعاع ورودی وشعاع خروجی میدان طوری طراحی شود که نیروی گریز از مرکز اجازه مانور با سرعت های دلخواه به رانندگان ندهد که با هر سرعتی که خودشان بخواهند از میدان خارج شوند، درحالی که خودرو هایی که از سمت پلیس را ه و سایر راههای ورودی به میدان وارد می شوند با همان سرعت اولیه عبور می کنند و باعث می شود اینگونه تصادفات خطرناک اتفاق افتد
از طرفی برابر آئین نامه راهنمایی و رانندگی در خصوص رعایت حق تقدم دور میدان، حق تقدم با وسایل نقلیه ای است که دور میدان در حال دور زدن هستند یعنی وسایل نقلیه ای که از شعاع ورودی به میدان وارد می شوند، موظفند قبل از رسیدن به میدان، سرعت وسیله نقلیه خود را به حداقل رسانده یا درصورت لزوم توقف کامل نمایند تا خودروهای دور میدان عبور کنند.
به دلیل نقص میدان در شعاع ورودی و خروجی و همچنین عدم آشکار سازی علائم، تابلومیدان، تابلوکاهش سرعت، چراغ راهنما، سرعت کاه، کانالیزه کردن معابر و عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان، شاهد این تصادف وتصادف های متعددی در طول سالیان متمادی بوده ایم که باعث خسارتهای مالی و جانی به شهروندان در این نقطه حادثه خیز شده است.
در ضمن با توجه به راه اندازی کمربندی ضلع شرقی بلوار امام رضا (ع) که از پشت سیلو به سمت میدان امام حسین (ع) ختم می شود، مشکلات میدان دوچندان می شود.
راهکار پیشنهادی:
در کوتاه مدت، آشکار سازی این نقاط به وسیله کاهنده های سرعت، تابلو، چراغ راهنما، و…..
و در بلندمدت؛ احداث تقاطع های غیرهمسطح (زیر گذر و روگذر) می باشد.