روابط عمومی هنر مردمداری است و از این رو یک واحد روابط عمومی موفق میبایست به شناخت دقیق از مخاطب نائل آمده و ضمن اطلاع از خواستهها و انتظارات جامعه از سازمان متبوع، یافتههای خود را بی کم و کاست، به مدیران منتقل نماید و از طرفی با انعکاس خدمات دستگاه به عموم جامعه نقش قابل توجهی در ترسیم چهره و تصویر بیرونی یک سازمان ایفا میکند.
نهاد روابط عمومی به ویژه در سازمان ثبت اسناد و املاک از اهمیت شایانی برخوردار است و نظر به متقاضیمحور بودن حدنگاری و ضرورت ترغیب و اقناع جامعه هدف در راستای اخذ اسناد مالکیت، روابط عمومی ادارات ثبت اسناد میتوانند و باید نقش معتنابهی در پیشبرد حدنگاری و خصوصا حدنگاری اراضی کشاورزی به عنوان کارویژه فعلی سازمان ثبت، ایفا نمایند.
روابط عمومی ادارات ثبت اسناد میبایست با جهاد تبیین و آگاهیبخشی به کشاورزان محترم در خصوص امتیازات ویژه اسناد مالکیت حدنگار و نقش توسعه سند رسمی در ارتقاء بهداشت قضایی، گام بلندی در جهت ترغیب مالکین به اخذ سند مالکیت و تحقق صد درصدی حدنگاری به عنوان مطالبه راهبردی مقام معظم رهبری بردارند.
در کنار عدم آگاهی از مزایای اسناد رسمی مالکیت، شایعات و اطلاعات نادرست درباره اسناد مالکیت کشاورزی از جمله باور اشتباه مبنی بر اخذ مالیات از دارندگان این نوع اسناد نیز از دیگر علل و عوامل اقبال کمرمق کشاورزان به اخذ سند مالکیت به شمار میآید که در این فقره نیز روشنگری و مقابله با انگارههای نادرست بر عهده روابط عمومی واحدهای ثبتی است.
همانگونه که از نظر گذشت، تحقق کامل حدنگاری و خاصه حدنگاری اراضی کشاورزی به سبب ماهیت متقاضیمحور، پیش و بیش از هر چیز نیازمند تبیین شایسته مزیتهای اسناد مالکیت حدنگار و نیز مفاسد قولنامههای عادی با بهرهگیری از ظرفیت رسانهها و ابزارهای ارتباط جمعی به منظور ترغیب و متقاعدسازی مالکین میباشد که این مهم جز از رهگذر ارج نهادن و تقویت نهاد محوری روابط عمومی میسّر نمیگردد.