تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
1

هیچ مورد تاییدشده‌ای از ابتلا به بیماری آبله میمونی در کشور وجود ندارد

  • کد خبر : 3848
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۹
هیچ مورد تاییدشده‌ای از ابتلا به بیماری آبله میمونی در کشور وجود ندارد
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هیچ مورد تاییدشده‌ای از ابتلا به بیماری آبله میمونی در کشور وجود ندارد.

کمال حیدری  هشتم خرداد در یک نشست خبری با اعلام آمادگی سیستم بهداشتی و درمانی کشور در برابر بیماری آبله میمونی خاطر نشان کرد: ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور گزارش شده که پنج مورد آن منفی بوده و مابقی در مرحله آزمایش است و مورد ثابت شده نداریم. 

مسعود مردانی نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان علت شیوع ویروس آبله میمونی در افراد در کشورهای غربی گفت: باتوجه‌به اینکه آبله میمونی در بسیاری از کشورهای غربی افزایش چشمگیری دارد بعد از چهار هفته از زمان شروع همه‌گیری این ویروس، مشخص شده، این بیماری در همجنس‌گراها بسیار شایع شده است و آنها به دلیل اینکه رفتارهای پرخطر دارند، در معرض ابتلای زیاد هستند.

وی با بیان اینکه بیماری به کشور افغانسان نیز رسیده است و همجواری این کشور با مرزهای ایران گفت : به دلیل هم‌جواری با این کشور باید دانشگاه‌های علوم پزشکی برای مقابله و همه‌گیری آبله میمونی در ایران آماده‌باش باشند.

مردانی با بیان هشدار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور تصریح کرد: ه باتوجه‌به شیوع آبله میمونی در کشورهای مختلف، در حالت آماده‌باش باشند و همه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این بیماری را بکار ببندند.

به گزارش ترنم ما به نقل از ایرنا ،رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیپیش از این به ایرنا گفته بود: آبله میمونی بیماری جدیدی نیست و در گذشته نیز شایع بوده و  از میمون، سنجاب، راسو و موش به افراد منتقل می‌شود و مرکز شیوع این بیماری از آفریقای غربی و مرکزی از طریق میمون‌ها به افراد بوده و به‌سرعت در حال شیوع و گسترش سرایت به دیگران است.

مردانی تاکید کرد: علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج‌روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

به گفته مردانی، دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴ روز است اما پنج تا ۲۱ روز هم گزارش شده بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱ روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی آبله‌ای بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خودبه‌خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

لینک کوتاه : https://taranomma.ir/?p=3848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


برچسب ها
آب و هوای استان کرمان آمار کرونا در استان کرمان اخبار استان کرمان اخبار حوادث استان کرمان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان استاندار کرمان استانداری کرمان استخدام در نیروی انتظامی اقتصاد امام جمعه جیرفت انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر استان کرمان انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان ایران جنوب استان کرمان حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت خطبه های نماز جمعه جیرفت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دادگستری استان کرمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ستاد مقابله با کرونای استان کرمان سردار معروفی فرمانده سپاه  ثارالله شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر شهردار جیرفت شهرداری جیرفت شهرستان عنبرآباد شورای اسلامی شهر جیرفت علی زینی وند فرماندار جیرفت فرمانداری جیرفت فرمانداری عنبرآباد فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدارس استان کرمان هادی ربانی هادی ربانی شهردار جیرفت هواشناسی استان کرمان پیش بینی هواشناسی استان کرمان کرونادر استان کرمان کرونا در جیرفت کرونا در کرمان کرونای انگلیسی یزدان افشاری پور