تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
1
مسعود بصیری:

روسیه واردات برخی محصولات کشاورزی ایران را ممنوع کرد

  • کد خبر : 2703
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
روسیه واردات برخی محصولات کشاورزی ایران را ممنوع کرد
سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی 13 آذرماه با اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار کرد: «روسیه به علت وجود باقی‌مانده‌ی سموم در برخی محصولات کشاورزی ایران از جمله فلفل دلمه‌ای، این محصولات را برگشت زده است».

مسعود بصیری، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ۱۳ آذرماه با اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اظهار کرد: «روسیه به علت وجود باقی‌مانده‌ی سموم در برخی محصولات کشاورزی ایران از جمله فلفل دلمه‌ای، این محصولات را برگشت زده است».

وی درباره‌ی اینکه آیا این محصولات فقط شامل فلفل دلمه‌ای بوده یا محصولات دیگری را نیز شامل می‌شود، گفت: «این محصولات شامل انواع فلفل‌های رنگی بوده است».

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که سازمان غذا و دارو موظف به نظارت بر این موضوع است که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

وی درباره‌ی اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند این اقدام به دنبال نفوذ رژیم صهیونیستی در روسیه اتفاق افتاده است، تصریح کرد: «البته بعید نیست ولی لازم است که ما محصولات مناسب و با استانداردهای لازم تهیه کنیم که بنده مدتی پیش این موضوع را پیگیر بودم».

بصیری اضافه کرد: «در این زمینه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با رئیس سازمان غذا و دارو انجام داده است».

نامه وزارت جهاد به رئیس سازمان غذا و دارو

بر اساس این گزارش در نامه عباس عسکرزاده، معاون وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان غذا و دارو که مربوط به چهارم آذر ماه ١۴٠٠ است، آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند با صادرات سالیانه‌ی حدود ٧٠٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به فدراسیون روسیه، این کشور یکی از بازارهای مهم صادراتی بخش کشاورزی بوده و شایسته است از ظرفیت کشور، جمهوری اسلامی ایران حداکثر استفاده را نماید و پیش‌بینی می‌گردد سقف صادرات به این کشور تا پایان سال‌جاری به حدود ١.۵ میلیون تن افزایش یابد.

اما متأسفانه حسب گزارشات میدانی و سایر منابع اطلاعاتی واصله از جمله تجار کشور روسیه در پی اعمال تغییرات در قانون استفاده‌ی ایمن از آفت‌کش‌های گیاهی و مواد شیمیایی، علاوه بر اعمال ضوابط قرنطینه‌ی گیاهی، خواستار بررسی محصولات وارداتی به این کشور شامل انواع سبزی و میوه از نظر میزان بقایای سموم، نیترات و فلزات سنگین شده و همچنین تاکید نموده از واردات محصولاتی که میزان بقایای مواد ذکر شده در آن‌ها بیش از حد تعیین شده باشد، جلوگیری خواهد نمود».

در ادامه‌ی این نامه آمده است: «در جریان ماه گذشته گزارشاتی مبنی بر مرجوع نمودن مقادیر قابل توجهی از محصولات کشاورزی شامل فلفل، سیب درختی، خیار، هلو …صادراتی ایران به کشور روسیه به این معاونت واصل شده است.

طبق قوانین احکام دائمی، قانون برنامه‌ی پنج‌ساله ششم و سایر مقررات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مسئول بررسی و جلوگیری از عرضه‌ی محصولات کشاورزی حاوی بقایای غیرمجاز از جمله مواد مذکور است. لذا با توجه به اهمیت موضوع و به منظور جلوگیری از هرگونه وقفه، مرجوعیت، محدودیت یا ممنوعیت برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم و عاجلی در جهت بررسی محموله‌های کشاورزی به منظور اطمینان از عدم وجود بقایای مواد یاد شده در محموله‌های صادراتی به کشورهای هدف، به‌ویژه روسیه به عمل آید و از نتیجه‌، این معاونت را مطلع نمایند. ضمناً لازم به ذکر است لوح فشرده‌ی حد مجاز مواد ذکر شده که توسط روسیه تهیه و ارسال شده توسط سازمان حفظ نباتات وزارت متبوع به آن سازمان ارسال شده است».

لینک کوتاه : https://taranomma.ir/?p=2703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


برچسب ها
آب و هوای استان کرمان آمار کرونا در استان کرمان اخبار استان کرمان اخبار حوادث استان کرمان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان استاندار کرمان استانداری کرمان استخدام در نیروی انتظامی اقتصاد امام جمعه جیرفت انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر استان کرمان انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان ایران جنوب استان کرمان حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت خطبه های نماز جمعه جیرفت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دادگستری استان کرمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ستاد مقابله با کرونای استان کرمان سردار معروفی فرمانده سپاه  ثارالله شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر شهردار جیرفت شهرداری جیرفت شهرستان عنبرآباد شورای اسلامی شهر جیرفت علی زینی وند فرماندار جیرفت فرمانداری جیرفت فرمانداری عنبرآباد فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدارس استان کرمان هادی ربانی هادی ربانی شهردار جیرفت هواشناسی استان کرمان پیش بینی هواشناسی استان کرمان کرونادر استان کرمان کرونا در جیرفت کرونا در کرمان کرونای انگلیسی یزدان افشاری پور