اگر به آمار حوادث تصادفات شهری در جیرفت نگاهی بیندازیم عمده تصادفات منجر به فوت عمدتا در مبادی ورودی- خروجی شهر میباشد. مشخصا نقطه حادثهخیزی مثل میدان امام حسین(ع) با توجه به طرح هندسی و جانمایی اشتباه این میدان عامل ایجاد و تشدید تصادفات میباشد.
بهطور کلی هر تصادف متاثر از ۴ عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و محیط است. بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جادهای و شهری در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جادهها ۱٫۳۵ میلیون نفر بوده به طوریکه هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود. کشورهای کمدرآمد و متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند اما بیش از ۹۰٪ از کل مرگ و میرهای رانندگی در این کشورها رخ میدهد.
از فاکتورهای مهم حوادث، شبکهی جادهای آن کشورها و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جادهها و کمکهای پزشکی است. برعکس، کشورهایی که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که منابع لازم را برای حفظ جادههای خود در سطح استاندارد بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جادهها دارند.
بر اساس این گزارش کشورهای سن مارینو، مالدیو، ایالات فدرال میکرونزی، سوییس و نروژ در رتبههای ۱ تا ۵، کمترین میزان تلفات جادهای را بهخود نسبت دادهاند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار داشته که رتبه خوبی نیست و نیازمند برنامهریزی و همکاری دستگاههای اجرایی مسئول در جهت کاهش این رتبه است. آسیبهای ناشی از تصادفات جادهای در ایران دومین عامل مهم مرگ و میر بهشمار میرود.
دلایل تصادفات شهری در جیرفت
اگر به آمار حوادث نگاهی بیندازیم عمده تصادفات منجر به فوت عمدتا در مبادی ورودی- خروجی شهر میباشد. مشخصا نقطه حادثهخیزی مثل میدان امام حسین(ع) با توجه به طرح هندسی و جانمایی اشتباه این میدان عامل ایجاد و تشدید تصادفات میباشد. میدان انقلاب(سپاه) نیز با توجه به تداخلات گسترده ترافیکی و به عنوان پوینت جمعکننده- پخشکننده ترافیک اصلی شهر یک نقطه پرخطر ترافیکی میباشد. زیرگذر حجربنعدی نیز با توجه به طراحی و اجرای نامناسب حتی با توجه به یکطرفهشدن آن نیز هنوز یک نقطه بسیار حادثهخیز به شمار میرود. وجود این زیرساختهای نامناسب در صورت عدم اصلاح اساسی همچنان حادثهآفرین خواهد بود.
راهکارهای کاهش تصادفات
این که خودروهای تولید داخل بیکیفیت است و نقش این خودروها در مرگ و میر هموطنانمان غیرقابل اغماض است، قابل انکار نیست و مسئولیت جان متوفیان بر گردن خودروسازان و مسئولین تصمیمگیر در این زمینه است. بیتردید مهمترین مساله در کاهش حوادث، فرهنگسازی در جهت استفاده از وسیله نقلیه با سرعت مطمئنه متناسب با زیرساختهای شهری است، اما این عامل هیچ مسئولیتی از متولیان مدیریت شهری در طراحی و اجرای صحیح خیابانها و تقاطعها نمیکاهد. نقاط حادثهخیز ذکرشده در شهر جیرفت باید بررسی و تناسبات آنها با نشریه شماره ۴۱۵(نشریه طرح هندسی راههای ایران) و سایر ضوابط کنترل و در صورت اختلافات فاحش، که حتی به صورت چشمی نیز قابل تشخیص است، نسبت به اصلاح این نقاط حادثهخیز اقدام گردد.
نتیجهگیری
وقتی که در یک میدان، خیابان یا تقاطع مکررا تصادف رخ میدهد، بدون شک آن مکان حادثهخیز است و باید برای رفع یا اصلاح آن فورا اقدامی اساسی انجام گیرد. طراحی خیابانها و تقاطعهای شهری موضوعی کاملا تخصصی است که باید توسط افرادی که صلاحیت و مهارت لازم در این زمینه را دارند انجام شود و در غیر این صورت شاهد تقاطعهای نامناسبی چون میدان امام حسین(ع) و زیرگذر حجربن عدی خواهیم بود که مکررا باعث حادثه برای همشهریان عزیزمان خواهد شد.