تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
0

از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور تپه کنارصندل ساماندهی می شود

  • کد خبر : 4851
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور تپه کنارصندل ساماندهی می شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی محوطه‌های تاریخی کنارصندل جیرفت و تپه یحیی ارزوییه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به این استان خبر داد.

به گزارش ترنم ما و به نقل از روابط عومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان، فریدون فعالی افزود: محوطه فرهنگی تاریخی تپه کنارصندل جیرفت و محوطه باستانی تپه یحیی ارزوییه از مهمترین آثار تاریخی این استان هستند که در دوره‌های مختلف مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته و اشیا و اطلاعات تاریخی قابل ملاحظه‌ای از آنها بدست آمده است.

وی بیان کرد: برای ساماندهی این دو محوطه تاریخی نیاز به اعتبارات لازم بود که خوشبختانه در سفر ریاست جمهور به کرمان این اعتبار اختصاص یافت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: همچنین در سفر رییس جمهوری ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی محوطه تاریخی قلعه دختر و اردشیر کرمان اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: با ساماندهی این دو قلعه که از بزرگترین بناهای تاریخی شهر کرمان و دارای بیش از ۳۵۰ هکتار حریم هستند می‌توانیم گردشگران را به سوی این دو بنای تاریخی به عنوان مقاصد جدید گردشگری سوق دهیم. 

فعالی با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای تملک بناها و حرایم آثار تاریخی – فرهنگی شهرستان‌های کرمان به ترتیب اولویت گفت: تعداد زیادی از املاک و خانه‌های تاریخی این استان در اختیار بخش غیردولتی بوده که بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی مالی مالکین امکان مرمت و رسیدگی به آنها فراهم نیست.

به گزارش ترنم ما ،محوطه باستانی تپه کنارصندل جیرفت در غرب رودخانه هلیل رود، به فاصله ۴ کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل، ۵ کیلومتری غرب شهر عنبر آباد، ۳۰ کیلومتری جنوب جیرفت، در استان کرمان، جنوب شرقی ایران به مختصات  E057, 46.669 و N28, 26.963 و ارتفاع حدود ۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد.

مدتها چنین اندیشه می شد که کهن ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است. اما کشف یک زیگورات (معبد پلکانی) با قدمت بیش از پنج هزار سال، آثار سنگی بسیار و کتیبه های آجری به خطی ناشناخته در این منطقه ایران باعث شد باستان شناسان درباره دانسته ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند. این تمدن که قدیمی تر و وسیع تر از تمدن بین النهرین بوده است، بزرگترین مرکز تجاری جهان نیز بوده است. احتمال می رود که این تمدن همان شهر گمشده و افسانه ای ارت باشد که در کتیبه های پادشاه سومری در بین النهرین بدان اشاره شده است. پروفسور هالی پیتمن، عضو گروه باستان شناسی تمدن جیرفت می گوید: (( در آمریکا از کاوش های جیرفت، به عنوان بزرگترین طرح باستان شناسی خاور میانه یاد می شود.))

در طول هزاره سوم پیش از میلاد دو تپه باستانی جنوبی و شمالی تپه کنارصندل جیرفت ، بخش هایی از شهر بزرگی به وسعت دو در سه کیلومتر بوده اند. شهر حدود ۸۰۰ متر از محل کنار صندل جنوبی در جهت شرق تا بستر کنونی هلیل رود و ۱۴۰۰ متر به سمت شمال تا کنار صندل شمالی کشیده شده بود. همچنین شهر دست کم ۸۰۰ متر به سمت غرب یعنی تا بستر باستانی هلیل رود و دست کم ۵۰۰ متر در جهت جنوب امتداد داشته است.

بر بالای تپه شمالی کنار صندل معبدی قرار دارد که یکی از عظیم ترین زیگورات های دنیاست و بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه در آن بکار رفته که دو سکوی عظیم آن آشکار شده است. تپه کنار صندل جنوبی بقایای یک قلعه است که در مرکز شهر دنیای باستان احداث شده است و در طی کاوش ها بخشی از حصار و فضاهای مسکونی آشکار شد. در اطراف دو تپه می توان به قلعه کوچک و گورستان محطوط نیز اشاره کرد.

خطوط نوشته شده بر روی لوح های گلی این منطقه نوعی خط هندسی است که هنوز رمزگشایی نشده است. این خطوط قرنها قدیمی تر از خطوط سومری، ایلامی و میخی است و نشان می دهد که مردم این بخش از ایران مخترع خط بوده اند.

مجسمه مردی که احتمال می رود یکی از خدایان این تمدن باشد به ارتفاع ۱۱۵ سانتیمتر در درون فرو رفتگی تاقچه مانندی بر روی تپه جنوبی کشف شد. بالاتنه آن برهنه بوده و با رنگ زرد رنگ آمیزی شده و از سینه به بالای آن از میان رفته است. زمینه دامن وی نیز با رنگ قرمز رنگ آمیزی شده است.

لینک کوتاه : https://taranomma.ir/?p=4851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


برچسب ها
آب و هوای استان کرمان آمار کرونا در استان کرمان اخبار استان کرمان اخبار حوادث استان کرمان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان استاندار کرمان استانداری کرمان استخدام در نیروی انتظامی اقتصاد امام جمعه جیرفت انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر استان کرمان انتقال آب هلیل رود به شهر کرمان ایران جنوب استان کرمان حجت الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت خطبه های نماز جمعه جیرفت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان دادگستری استان کرمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ستاد مقابله با کرونای استان کرمان سردار معروفی فرمانده سپاه  ثارالله شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر شهردار جیرفت شهرداری جیرفت شهرستان عنبرآباد شورای اسلامی شهر جیرفت علی زینی وند فرماندار جیرفت فرمانداری جیرفت فرمانداری عنبرآباد فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان مدارس استان کرمان هادی ربانی هادی ربانی شهردار جیرفت هواشناسی استان کرمان پیش بینی هواشناسی استان کرمان کرونادر استان کرمان کرونا در جیرفت کرونا در کرمان کرونای انگلیسی یزدان افشاری پور