از آنجا که از سوی رئیسجمهور محترم، در ابلاغ شما به عنوان نماینده عالی دولت در استان کرمان، به توجه ویژه بر جنوب استان تاکید شده و از آنجا که شما از آحاد مردم خواستهاید در این زمینه به شما کمک کنند که این خود ماهیت دولت مردمی است، اینجانب به عنوان فردی که حدود یک دهه در حوزهی پروژههای عمرانی با محوریت حمل و نقل فعالیت اجرایی و پژوهشی داشتهام، چالشها و نیازهای اساسی جنوب کرمان در حوزه زیرساختهای حمل و نقلی را از نقطهنظر خودم به طور خلاصه به سمع و نظرتان میرسانم. امید است جنابعالی در دورهی مدیریت خود، بر این موارد متمرکز شوید:
۱- پروژه راهآهن
این پروژه از سال ۱۳۸۹ در دستورکار است و تا به امروز هیچ اقدام اجرایی در مورد آن صورت نگرفته است. تنها در دولت پیشین قراردادی برای آن بسته شد، اما بدون عملیات اجرایی و به دلیل آنچه که عدم اعتبار پروژه مطرح شد، خاتمه داده شد. مستندات این طرح از ابتدا تا آنتها که چه بر سر آن آمده است، در نزد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موجود است.
۲- باند دوم جیرفت- دهبکری
این پروژه که از سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز شده است، کلیدیترین پروژهی حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان است. طول این پروژه ۶۵ کیلومتر است که بخشهایی از آن اجرا و تحت ترافیک قرار گرفته است. اگر قبلا تردد کامیونها و تریلیها در این محور فصلی بود، اما امروز به صورت شبانهروزی و چهارفصل و با رشد فزایندهای در حال انجام است که علاوه بر افزایش زمان سفر، هزینهی نگهداری از این جاده را به طرز سرسامآوری افزایش داده است.
۳- پلهای سرجاز و جنگلآباد
این دو پل که پل سرجاز تقریبا رو به اتمام است و پل جنگلآباد نیز تیرها و پایههای آن ساخته شده، جزء ابنیه فنی مهم محور جیرفت- کهنوج میباشند که گلوگاه تردد محصولات کشاورزی جنوب به سمت شمال و شرق کشور محسوب میشوند. مطمئناً این دو پروژه در صورت نگاه ویژهی جنابعالی در باب تامین اعتبار و مدیریت جهادی بر عملیات اجرایی آنها، تا پایان سال ۱۴۰۱ افتتاح خواهند شد.
۴- باند دوم محور جیرفت- دلفارد- ساردوئیه
این محور که محور اصلی گردشگری جنوب کرمان میباشد، جزء پرحادثهترین محورهای جنوب کرمان میباشد. احداث باند دوم در این محور که قطعههایی از آن ساخته شده است، مسلما کاهش شدید حوادث را به دنبال خواهد داشت. همچنین گردشگری منطقه را بیش از پیش رونق خواهد داد. اضافه میکنم که توسعه این محور باعث کاهش ترافیک محور جیرفت- دهبکری نیز خواهد شد.
۵- پل سوم هلیل
پل سوم هلیل یک ابنیه فنی استراتژیک از جنبههای مختلف است. این پل علاوه بر تسهیل ترافیک جیرفت و حومه(کلرود و کهوروئیه)، تردد بین محور جیرفت- بلوک- فاریاب را نیز توسعه و بهبود خواهد بخشید. استاندار پیشین در آخرین سفر خود به جیرفت، از تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه خبر دادند، که امید است در مدیریت جنابعالی اعتبار آن افزایش و بیدرنگ تخصیص یابد.
۶ – پایانه صادراتی محصولات کشاورزی
جنوب کرمان با تولید سالیانه ۴ میلیون تن محصول کشاورزی بیتردید به یک پایانه صادراتی نیاز دارد. این زیرساخت علاوه بر تسهیل صادرات محصولات کشاورزی جنوب، باعث رونق برندسازی، صنایع تبدیلی و کوتاهشدن دست دلالان خواهد شد.
۷- باند دوم کهنوج – قلعه گنج و باند دوم کهنوج- منوجان
پروژهی اول از حیث ارتباط جنوبیترین نقطه استان به مرکز جنوب و مرکز استان و پروژهی کهنوج- منوجان نیز از حیث ارتباط جنوب استان با استان هرمزگان اهمیت بسیار زیادی دارد.
۸- پروژه فاریاب-حاجیآباد
این پروژه نیز باعث خارجشدن فاریاب زیبا از بنبست و اتصال آن به استان هرمزگان و همینطور کوتاهترشدن فاصله جنوب شرق استان به مرکز استان خواهد شد.
خلاصه و نتیجهگیری
جناب آقای استاندار، عملیاتیشدن این پروژهها بدونشک علاوه بر توسعه اقتصادی عدالتمحور در جنوب، به محرومیتزدایی و جلوگیری از مهاجرت مردم جنوب نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. امید است حضرتعالی که همانطور در مقدمه گفته شد؛ در ابلاغتان از سوی رئیس جمهور تاکید ویژه بر جنوب شده است؛ بر موارد مطرح شده که بخشی از آنها سالها بر زمین مانده است توجه و اهتمام ویژه داشته باشید. البته که پروژههای دیگری نیز مورد توجه ویژه است که در این مقاله نمیگنجد. آرزومند موفقیت شما در مدیریت عالی استان کرمان هستم.